Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

DA LI VAM NEDOSTAJE NEKI VITAMIN I KOJI SU SIMPTOMI: Za L&S savet daje prof. dr Janko Samardžić

Sačuvajte zdrave kosti i zube, dobar vid i jake mišiće! Koji su vitamini za to neophodni i kako da otkrijete da li vam nedostaju vitamin D, E, K i A - pročitajte!

 dr janko samardzic sargarepa Izvor: Shutterstock , Privatna arhiva

Kolika je preporučena doza vitamina i kakvu ulogu imaju za naše zdravlje, objasnio nam je prof. dr Janko Samardžić, klinički farmakolog Medicinskog fakulteta u Beogradu.

Možda će vas zanimati

Vitamin A (beta-karoten)

Ima važnu ulogu u produkciji vidnog pigmenta rodopsina, koji omogućava normalan vid i prilagođavanje oka na mrak. Deficit vitamina A dovodi do različitih promena, počevši od slabljenja vida u sumrak i noću (tzv. kokošje slepilo), a posle dužeg vremena i do gubitka vida danju.

Preporučeni dnevni unos: 800 µg

Prirodni izvori: jaja, lisnato zeleno povrće (spanać, zelje), narandžasti, crveni i žuti plodovi (šargarepa, bundeva, kajsija), kao veliki izvor pigmenta beta-karotena koji se u telu pretvara u vitamin A, mleko i mlečni proizvodi.

Vitamin D

Učestvuje u održavanju normalnog nivoa kalcijuma i fosfora, pa je važan za kosti i zube, rad mišića i nervnog sistema. Njegov nedostatak najpre dovodi do promena na koštanom tkivu, u vidu rahitisa kod dece i osteoporoze kod odraslih. Prevelika količina vitamina D podiže nivo kalcijuma u krvi, što može prouzrokovati glavobolju i mučninu, i dovesti do taloženja kalcijuma u bubrezima i nekim drugim tkivima.

Preporučeni dnevni unos: 5-10 µg

Prirodni izvori: žumance, puter, ulje iz jetre bakalara

Vitamin E (tokoferol)

Snažan antioksidant, koji utiče na rad imunskog i endokrinog sistema, kao i polnih žlezda. Jedan od prvih znakova njegovog nedostatka je smanjenje broja eritrocita, što može rezultirati jednom vrstom anemije. Treba ga oprezno koristiti naročito u slučaju problema sa štitnom žlezdom, dijabetesa ili hipertenzije.

Možda će vas zanimati

Preporučeni dnevni unos: 10 mg

Prirodni izvori: semenke suncokreta, šafran, kukuruz, koštunjavo voće, pšenične klice, koncentrat paradajza, avokado, breskva, ovsene pahuljice

Vitamin K

Potreban u vrlo maloj količini, ali je zato neophodan za proizvodnju proteina važnih za zgrušavanje krvi, rad bubrega i metabolizam kostiju. Nedostatak je vrlo redak kod odraslih, ali može se pojaviti kod novorođenčadi.

Preporučeni dnevni unos: 75 µg

Možda će vas zanimati

 Izvor: Lepa&Srećna / Žaklina Milenković

Ovo ne smete propustiti

Komentari 0

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije