"Nemam dijagnozu disleksije, jer u vreme kad sam ja išla u školu - osamdesetih godina - to nije ni postojalo. Govorili su mi samo `vežbaj više, ne znaš da čitaš`", otkrivaPaulina Manov, glumica koju je publika odavno zavolela, a posebnu popularnost je dobila zahvaljujući ulozi u TV seriji "Kamiondžije d.o.o." Ulogom Ljiljane u filmu "Toma" proslavila se i van Srbije.

"Na sreću, moja učiteljica nikad nije tražila od nas da naglas čitamo, ali sam sama prepoznala svoje simptome", objasnila je Paulina u emisiji "TV Ordinacija" na RTS. "Osećaj je kao da vam nestane `struje` dok čitate i nema šta da vas gurne dalje. Recimo, vidim da reč počinje slovima `pro`, ali ostatak reči nagađam - da li je to proleće, profesor ili profesionalac. Moj mozak počne da brzinski izmišlja šta bi to moglo da bude", opisala je svoje simptome disleksije. 

Prema njenim rečima, u glumačkom poslu joj je najteže dok traju čitajuće probe. "Dok čitam, ja se preznojavam i vidim kako se kolege pitaju - ko je ovu pozvao... ona ne ume ni da čita, a kamoli da glumi", iskrena je Paulina. "Zato kod kuće zapnem i kad dođem na sledeću probu, ja - zapravo - glumim da čitam."

"U mozgu mora da se aktivira 17 centara za proces čitanja, čak i kad je to samo jedna reč", objasnila je doc dr Neda Milošević. "Kod osobe koja pati od disleksije, zbog fizioloških razloga se ti centri usporeno aktiviraju."

Zato dolazi do brojnih problema koji mučw dete sa disleksijom. Ono ne može da prati vršnjake u učenju, a ako su blaži simptomi, ono i samo pravi strategije na osnovu kojih prevazilazi teškoće.

Obično se javljaju teškoće u prepoznavanju slova i svaka osoba koja pati od disleksije troši mnogo energije na to. Dolazi i do konfuzije između sličnih slova, zamene mesta slova ili slogova, izostavljanja slova, zamene reči ili nagađanja, spajanja i razdvajanja reči na pogrešnim mestima, sporosti i zamora, a učenje pravopisa je praćeno teškoćama.

Prema rečima dr Milošević, fonološke sposobnosti mogu se primetiti oko 3. godine, kad bi dete trebalo da se igra rimama i pokazuje svest o sličnosti reči. U petoj godini počinje da izdvaja prvo slovo u reči - na primer  "m - mama". U godini pred školu, dete ume da "analizira" slova. Recimo, date mu tri slova - s, a i t i, kad mu kažete da napravi reč, ono će sastaviti reč "sat"

Kad se disleksija identifikuje rano, logopedi lakše pomažu detetu, tako da ono uvežba sposobnosti koje nisu dovoljno razvijene. 

Svet poznatih nadohvat ruke. Sve goruće teme, aktuelna dešavanja i najsočniji tračevi na jednom mestu. Pridruži se Viber zajednici ŽIVOT POZNATIH i budi u toku svakog dana!

Izvor: Lepa&Srećna