Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Zdravlje

PLJUVAČKA JE TEČNO ZLATO! KINEZI KRIJU 8 TAJNI ZA DUG I ZDRAV ŽIVOT: Kako da pojačate svoju energiju od ranog jutra

Autor Zaklina Milenkovic
Autor Zaklina Milenkovic

Stanovnike Dalekog istoka oduvek je zanimalo kako da obezbede što više životne energije i zdravi dočekaju duboku starost.

Izvor: Foto: Shutterstock

Često kažemo za nekoga da je pun energije. Takvi ljudi obično i zrače optimizmom, hodaju pravih leđa, sagovornika gledaju u oči, odišu samopouzdanjem. Pad energije, klonulost duhom, nesigurnost i teskoba prepoznaju se i po držanju tela. Podignuta ramena i uvučena glava, prvi su vizuelni znaci emocionalne krize.

Energija i dugovečnost u kineskoj kulturi imaju ključni značaj. I mudraci, ali i obični ljudi na Dalekom istoku, oduvek su se zanimali za ove dve vrednosti – kako sebi obezbediti što više životne energije i kako voditi ispunjen život i u dubokoj starosti.

Osnovu tradicionalne kineske medicine, čija je istorija duga 5.000 godina, čini filozofski koncept po kome je čovek, pre svega, energetsko biće. Za održavanje materije tela odnosno funkcionisanje organa, zaslužna je životna energija či. Bolest nastaje usled neravnoteže jina i janga u organizmu, a to su dve energije koje se stalno menjaju pretapajući se jedna u drugu.

Postoji snažna svest o tome da je čovekov organizam jedan mikrokosmos, i da su procesi koji se dešavaju u ljudskom telu nerazdvojivi od prirode i pod uticajem sila što vladaju čitavim univerzumom. Zato čovek mora da poštuje prirodu i da živi u harmoniji s njom, što je i osnovni stav taoizma, drevnog kineskog filozofskog pravca. Takođe, čovek svoj način života i ishrane treba da uskladi s godišnjim dobima. Na Dalekom istoku ljudi su oduvek verovali da svako u svom telu poseduje snagu za samoizlečenje.

Francuz Amael Ferando, stručnjak za tradicionalnu kinesku medicinu, otkriva nam kako možemo sebe da obučimo za jednostavne vežbe kojima ćemo poboljšati protok životne energije (či), smanjiti svakodnevne tenzije i regenerisati svoje telo. Njegove vežbe iziskuju vrlo malo vremena, a svako od nas može da ih upražnjava.

1.  Pljuvačka kao lek

Prvo što treba da uradite čim se probudite, jeste da blago „cvokoćete” zubima 36 puta, kako biste povećali količinu pljuvačke. Zatim pružajte jezik između zuba 9 puta. Progutajte pljuvačku i svesno je sprovedite do donjeg stomaka.

Ovo je jednostavna metoda kojom na najbolji način pripremate svoj probavni trakt za predstojeći doručak. Prema mišljenju taoista, pljuvačka koju nazivaju tečnim zlatom i žadom sposobna je da osveži i regeneriše čitavo telo. Ferando poručuje: pljuvačka je besplatna, organskog porekla, zašto ne bismo poslušali taoiste?

2. Masirajte ušne školjke

Kada ste umorni, pritisnite ušne školjke kažiprstom i srednjim prstom i snažno protrljajte 15 puta, a onda još malo nastavite masažu dlanovima. Kažiprstom pređite celom hrskavicom ušnih školjki. Najzad, stavite kažiprste u ušne kanale i 6 puta lagano zapušite i otpušite uši.

U tradicionalnoj kineskoj medicini uvo se smatra organom koji funkcioniše kao energetska centrala tela. Zato trljanje i masaža ušnih školjki donosi blagodeti čitavom organizmu.

A protiv glavobolje, ali i ostalih bolova, usredsredite se na jednu posebnu tačku, koju stari Kinezi nazivaju kapija raja (šen men). Ova akupunkturna tačka nalazi se na sredini gornjeg dela ušne školjke. Masažom ove tačke popravljate i celokupno zdravlje, ublažavate stres i jačate protok energije. Ovu tehniku možete primeniti svako veče pre spavanja.

3. Zagrejte krsta

Da biste sveži i puni energije započeli dan, snažno protrljajte dlanove jedan o drugi dok se dobro ne zagreju, zatim ih položite na donji deo leđa i trljajte gore-dole, duž kičme. Ponovo protrljajte dlanove i masirajte krsta sve dok ih ne zagrejete. Na kraju, stegnite pesnice i nežno ih prislonite na bubrege.

Ovom jednostavnom vežbom grejete čitav organizam, povećavate otpornost prema bolestima i podižete nivo energije, poručuje Amael Ferando.

4. Pokrenite energiju

Uspostavite ravnotežu stojeći na jednoj nozi. Drugom nogom udarite 9 puta u zamišljenu metu u vazduhu, kao da nešto šutirate, i istovremeno suprotnom rukom, takođe 9 puta, kao da terate neku bubu. Zatim promenite stranu. 

Ova kratka tai-či vežba pomaže protiv pada i stagnacije energije, usled dugotrajnog sedenja i nedovoljnog kretanja. Idealna je za poboljšanje cirkulacije i pokretljivosti zglobova.

5. Uskladite tok

Blago savijenim dlanovima tapkajte bubrege, zatim zadnjicu i spuštajte se duž bočne strane nogu, a onda se penjite unutrašnjim delom nogu. Pređite lagano na stomak, između grudi do ključne kosti. Zatim desnom rukom tapkajte unutrašnju stranu leve ruke, spuštajući se do dlana, a potom promenite stranu.

Ovo kružno kretanje sledi trasu glavnih meridijana (sistem vitalnih organa) u telu, što omogućava uspostavljanje ravnoteže i usklađivanje životne energije.

6. Otklonite stres

Udobno lezite na leđa i položite ruke jednu preko druge na donji stomak. Udahnite duboko, zadržite dah 3 sekunde i lagano izdahnite. Ponovite 7 puta. Isti postupak primenite i s rukama postavljenim iznad pupka, zatim na grudnu kost i završite s vratom, ali rastavljenih prstiju položenih sa obe strane.

Vežbu primenjujte uveče, zato što je to efikasan način za otklanjanje stresa akumuliranog u toku dana. Pomoći će vam da se ponovo usredsredite na sebe, deblokirajući svaki deo tela, što vas priprema za dubok san.

Izvor: Foto: Shutterstock

7. Za umorne oči

Ako mnogo vremena provodite uz računar ili televizor, sigurno osećate zamor očiju. Protrljajte snažno dlanove jedan o drugi dok ih ne zagrejete, pa ih položite na zatvorene oči, ne pritiskajući. Zadržite 20-ak sekundi. Ova vežba poboljšava vid i odmara oči. Starije metode kineske tradicionalne medicine preporučuju fiksiranje pogleda u prirodno zelenilo, u trajanju od 5 minuta, ali da ne trepćete što duže možete. Ova varijanta vežbe za oči efikasna je kod regulisanja preteranog suzenja ili suvoće oka.

8. Odbacite loše misli

U stojećem stavu, opuštenih ramena i nogu rastavljenih u širini kukova, 3 puta lagano udahnite i izdahnite. Zatim duboko udahnite podižući ramena, pa zadržite dah i lagano izdahnite do kraja, spuštajući ramena. Ponovite ciklus 3 puta. 

Ova vežba stimuliše ramenski deo, gde se akumuliraju sve naše frustracije, i zato je smatraju efikasnom u oslobađanju od loših emocija. Tradicionalna kineska medicina savetuje da je upražnjavate pre svakog obroka.

Tekst: Sonja Atanasijević

Izvor: Lepa & Srećna

Najbolje iz rubrike

Inicijalizacija u toku...