Kada s pojavila 1918. godine, odmah je postala više od stolice: simbol nove estetike, koji je među prvima zastupao Pit Mondrijan.
Njegov istomišljenik, arhitekta i dizajner Gerit Ritvild, s grupom svojih istomišljenika okupljenih oko avangardnog magazina „De Stijl”, stolicu su tretirali kao manifest grupe: predmet sveden na osnovne geometrijske forme i boje ograničene samo na osnovne (plava, crvena, žuta).
Ideja minimalizma s početka prošlog veka uvek je bila više pitanje estetike nego etike. Ovakav minimalizam nikada nije uspeo da osvoji mase, bio je i ostao privilegija u kulturi malobrojnih, izabranih. U minimalizmu dominira nema rečitost, restrikcija svega suvišnog, u njemu je namerno sputana mašta, pa ipak tišina kojim zrači rečitija je od svih reči.
U igri je svega nekoliko kadrova, a sve se zasniva na samo nekoliko elementarnih ravni, međusobno suceljenih pod pravim uglom. Izuzetak se toleriše samo uz jake argumente kao što je to na primeru sedišta i naslona ove stolice, gde je izvestan ugao prilagođen sedenju.
Ali kakvom sedenju? Korišćenje ove stolice obojeno je svojevrsnom bezvremenošću i na njoj nema otiska tela, jer bi on poremetio stoicizam primarnih oblika, veru u ispravnost ideje! Uzdržanost i odricanje pri primeni doslednog minimalizma neodoljivo podsećaju na egzaltirane pokajničke gestove i gorko kajanje za sva ona grešna dekoraterska istraživanja, kojima su dizajneri i arhitekti ludovali u enterijerima.
Ipak, ni minimalizam nije uvek isti. Pod ovim nazivom mogu se sresti i elegantna, otmena jednostavnost i spartanska, vojnička strogost i isposnička, ćelijska praznost... Dizajner Ritvild je, vešto manipulišući, uspeo svojoj stolici da obezbedi dugovečnost.
GERIT TOMAS RITVILD (1888-1964)
Holandski arhitekta i dizajner, rođen je u Utrehtu. Sa jedanaest godina počeo je da radi kao šegrt u stolarskoj radionici svoga oca, a u 23. godini otvara sopstvenu radionicu nameštaja i istovremeno počinje da studira arhitektonsko crtanje u večernjoj školi kod poznatog arhitekte Klarhamera. U tridesetoj godini, kao avangardni dizajner, kreira „crvenoplavu” stolicu, kojom ce se proslaviti u svetu dizajna nameštaja 20. veka. Preko svog profesora ulazi u umetnicke avangardne krugove i postaje član grupe „De Stijl”, a stolica postaje zaštitni znak čitavog pokreta. Kao arhitekta projektovao je poznatu „Kuću Šreder”, koja takođe predstavlja simbol novog minimalizma i specifičnog stava prema primenjenoj umetnosti uopšte. Ritvild je eksperimentisao brojnim materijalima i formama, ostajući veran osnovnim idejama avangarde svoga vremena. Od 1945. godine njegova reputacija ide uzlaznom linijom, predaje na brojnim univerzitetima u Holandiji i aktivno učestvuje u radu Međunarodnog kongresa moderne arhitekture (CIAM), čiji je član još od osnivanja 1928. godine. Dizajnira holandski paviljon na Bijenalu moderne umetnosti u Veneciji, radi stolice za palatu Uneskoa u Parizu... Od 1971. godine pravo na proizvodnju Ritvildovog nameštaja preuzela je italijanska firma „Kasina”.
Marijana Milosavljević, dipl. istoričar umetnosti www.dopisna-skola-ambijent.rs
"IMA 42 GODINE! JOŠ MALO BAKUTA ZA STARAČKI DOM": Glumac "udario“ na Natašu Bekvalac, digla se revolucija na Internetu
ISHITRENO SAM TO NAPISALA, OPROSTITE MI: Milena Radulović o svojoj objavi nakon dve tragedije - Osećam pritisak i strah
KRISTINA ĆUTI, RODITELJI LJUTI! KOD DANETA SA GOLIJE SVE SE PROMENILO: Gorštak otvorio srce - Mnogo mi je krivo
NIJE HTELA DA SE UDA ZA ĐOKOVIĆA NI POSLE 4 GODINE VEZE: Đorđe se oženio, a njegova bivša iznenadila objavom
KOJI SAM ZNAK U HOROSKOPU: Datum rođenja otkriva vaš znak zodijaka