- Kumstvo se u Srbiji smatra svetinjom — kum je duhovni zaštitnik porodice, a odnos prema njemu podrazumeva duboko poštovanje, kao prema rođenom.
- Uzrečice poput „Bog – pa kum“ govore da je kumstvo duhovno srodstvo i prenosi se do sedmog kolena, a kum se u narodu doživljava kao rođak.
U srpskom narodu, kumstvo zauzima posebno mesto. Nije to samo običaj, niti formalnost — kumstvo je duhovno srodstvo, sklopljeno pred Bogom, koje se doživljava kao svetinja.
Kum nije tek gost na krštenju ili venčanju. On je duhovni zaštitnik, oslonac i svedok, osoba kojoj se veruje i koja preuzima odgovornost pred višim silama.
Kada neko postane kum, on ne dobija samo titulu — dobija mesto u porodici koje se poštuje kao krvno srodstvo. U narodnom shvatanju, kum se smatra rođakom, pa se brakovi između kumova i njihove dece ne sklapaju, baš kao ni među krvnim rođacima. Ova praksa poznata je svim slovenskim narodima i vodi poreklo iz predhrišćanskih vremena, kada je kum bio posrednik između porodice i predaka.
Kumovanjem na krštenju nastaje duhovno srodstvo koje obuhvata kuma, kumče i kumčetove roditelje, i proteže se sve do sedmog kolena — baš kao i krvno. Zato se u našem narodu retko dešava da bliži rođaci budu kumovi, da ne bi došlo do preplitanja duhovnih i krvnih veza.
Poštovanje prema kumu izražava se i kroz narodne izreke: „Bog – pa kum“, „Pred kumovom se tarabom kapa skida“. Veruje se da kum svojim vrlinama može da utiče na sreću deteta, bračnog para i cele porodice kojoj je kum.
Ovo poštovanje nije bez osnova. Kum na krštenju preuzima ozbiljnu duhovnu obavezu. Vera roditelja, kuma i sveštenika popunjava ono što dete još ne zna, a blagodat Božja deluje nezavisno od uzrasta. Zato se u narodu smatra grehotom odbiti kumstvo, ali se isto tako ne preporučuje menjanje kuma bez stvarnog i ozbiljnog razloga.
Blaženopočivši patrijarh Pavle govorio je o kumstvu kao o važnoj duhovnoj vezi. Po njegovim rečima, da bi neko bio kum, nije dovoljno da je kršten i da pripada pravoslavnoj veri — mora biti "osoba od poverenja, čistog života i zrelog doba". Patrijarh je naglašavao da kum ne može biti neko ko ima nekrštenu decu, jer "ako ne želi spasenje svom detetu, kako može učestvovati u spasenju tuđeg?"
Kumstvo je, dakle, više od običaja. To je zavet, duhovna veza, odgovornost i čast. U srpskoj tradiciji, kum nije samo prisutan — on ostaje. I zato se pred kumom ne stoji bez poštovanja, a kumstvo se ne prihvata olako. Pročitajte i šta treba da uradite kad palite sveće.
BONUS VIDEO: