U Srbiji raste broj vozača koji su otkriveni kako voze pod dejstvom nedozvoljeni supstanci. Kapetan policije Aleksandar Radenković za Jutarnji program RTS-a kaže da postoje dva načina kako policija otkriva vozače pod dejstvom narkotika.
Prema njegovim rečima, prvi je upućivanjem vozača, za koga se posumnja da upravlja pod dejstvom psihoaktivnih supstanci, u odgovarajuću zdravstvenu ustanovu gde medicinsko osoblje radi takvo testiranje uz prisustvo policijskih službenika.
Drugi način, koji je ovih dana u žiži javnosti, jeste uz prisustvo uređaja Dräger DrugTest 5000 koji detektuje sedam vrsta psihoaktivnih supstanci, među njima i najpoznatije droge – kokain i kanabis.
"U januaru je, prema preliminiranim rezultatima, 120 vozača koristilo psihoaktivne supstance što je za 50 prekršaja ili čak 70 posto više nego što je bilo prošle godine. Do kraja godine možemo očekivati i 1.000 vozača koji će biti isključeni iz saobraćaja ako se nastavi ovakav trend", naglašava Radenković.
Kapetan Radenković ističe da je poenta da policajci na licu mesta, na osnovu uzorka pljuvačke, urade test. Dve su glavne komponente uređaja. Manji uređaj, pomoću koga se uzima uzorak pljuvačke i zove se kaseta ili kolektor i veći analizator, uređaj u kome se vrši analiza uzorka pljuvačke.
Uzimanje uzorka traje od minut do četiri minute i, kada indikator pokaže plavu boju, uzorak je spreman. Ubacuje se kaseta u analizator i proces analize traje izneđu sedam i 10 minuta.
Ceo proces rade policijski službenici i vozač koji je zaustavljen odmah može videti da li je pod dejstvom nedozvoljenih supstanci ili ne. Za svakog vozača koji bude zaustavljen štampa se izveštaj pošto uređaj ima mogućnost povezivanja na štampač i tastaturu pomoću koje se unose podaci.
"Alko-test je deo svake kontrole i tako bi trebalo da bude. Kada je reč o testiranju na psihoaktivne supstance, to, nažalost, u ovom trenutku nije moguće zbog vremena koje je potrebno za jedno testiranje", naglašava kapetan policije.
Dodaje da bi postojale situacije – da bi vozač koji poštuje sve propise, mogao biti zadržan na licu mesta 15 ili više minuta. Sa druge strane, bi trpela i sama kontrola jer u ovom trenutku, a na osnovu podataka o broju prekršaja, i broju vozača koji zazivaju prekršaje pod dejstvom alkohola, alkohol je veći prioritet, ističe Radenković.
Alko-metri koje se koriste u kontroli saobraćaja rade u dva moda. Jedan je pasivan i traje jednu sekundu, i za one za koje se utvrdi da jeste, aktivnim testiranjem se utvrđuje kolika je to količina alkohola u organizmu i vrlo brzo se dobija rezultat.
"Nažalost, kod psihoaktivnih supstanci nije moguće ovakvo brzo dobjanje rezultata", naglašava Aleksandar Radenković. On ističe da je stvar procene i da teško da jedan vozač koji upravlja vozilom pod dejstvom narkotika može to da sakrije jer su ponašanje i reakcije promenjeni. Ako policajac nije siguran, može da se pozove na Upravu krimnalističke policije od koje imaju podršku kod ovakve vrste testova.
Svake godine se povećava broj vozača pod dejstvom narkotika. "Prošle godine taj broj je bio 652 isključena vozača. Godinu dana pre toga 429, a 2018. godine 239. Ako se brojevi porede sa brojem alkoholisanih vozača, to je dosta manje, ali povećanja su značajna", ističe Aleksandar Radenković.
Izvor: RTS