Element je sastavni deo neke složene celine, osnovni, najjednostavniji deo materijalnih tela ili psihičkih stanja. Prema mišljenju starogrčkih filozofa, vatra, voda, zemlja i vazduh jesu četiri osnovna elementa od kojih je nastala cela priroda.

Pod kao osnova

Kada kreira enterijer, arhitekti su na raspolaganju dva osnovna pristupa. Elemente enterijera kakvi su pod, zidovi i plafon možete da tretirate samo kao okvir, kao bezlični omotač koji ograničava zatvoreni unutrašnji prostor. Drugim rečima, elemente enterijera možete da prihvatite kao faktor njegovog likovnog i funkcionalnog rešenja. U prvom slučaju ti elementi ostaju ravni, prazni i jednobojni, a u drugom slučaju oblikuje ih bojom strukturom i sadržajima. Onog trenutka kada smo odlučili kakav će biti pod u prostoriji, već smo povukli prvu strelicu u smeru kreiranja karaktera enterijera. Isto važi i za zidove.

Drvo ili mermer

Ako je pod daščani ili tzv. brodski pod, prva asocijacija vezuje se za nešto skromno, jednostavno, čedno, rustično.

Ako je upotrebljen hrastov parket prve klase, s mozaičkim kombinacijama svetlih i tamnih daščica, to asocira na luksuzni, stilski ambijent, koji zahteva doslednost u koncepciji. Ako je reč o mermeru, jasno je da se u prostoriji ne može očekivati doživljaj prigušenih koraka i šumova. Na šarenim podnim oblogama svakako neće doći do izražaja predivan desen rasprostrtog tepiha.

Slično važi i za zidove. Vredna umetnička slika, goblen i tapiserija ne mogu da dođu do izražaja na šarenoj zidnoj površini, osim ako oko njih ne osiguramo neutralnu borduru, koja je neka vrsta „pauze” za oči.

Standardizacija

U jednostavnim i standardnim stanovima elementi enterijera uglavnom su u ustaljenoj šemi: pod obložen običnim parketom, zidovi s jednobojnim tapetama svetlih tonova i plafon obojen belo. Na takvoj podlozi postoji velika sloboda za kreiranje ostalog dela enterijera i izbor nameštaja, dekorativnih predmeta, tepiha i zavesa. Ako je prostorija ispunjena nameštajem, pa ostaje slobodan mali deo poda, izbor tepiha treba tome podrediti. Nema ni potrebe ni smisla kvalitetan tepih s vrednim likovnim obeležjima stavljati u sobu u kojoj će ono najvrednije biti pokriveno nameštajem i sakriveno od pogleda.

Zidovi i oprema

Ako su zidovi na jednom zidu zauzeti ormanima, zid između prozora na drugoj strani sobe ne treba sakrivati zavesama. Zidovi potpuno prekriveni ormanima i zavesama zagušili bi sobu. Slobodan deo zida između ormana (naročito ako je to biblioteka s velikim brojem vidljivih knjiga) i zavese učiniće da soba deluje veće i „lakše”. Dobar dizajner enterijera, pre nego što donese odluku o izboru podnih i zidnih obloga, mora da zamisli prostoriju opremljenu prikladnim pokućstvom i opremom, ali i detaljima koji su nužno potrebni u svakoj od njih. Tako će najlakše izbeći zamku koju predstavljaju dopadljive zidne i podne keramičke pločice ili „rascvetale” tapete.

Arh. Radmila Milosavljević