Naučiće da peru ruke... naučiće da ponekad ne smeju da se ljube i grle mada su pored onih koji ih vole i koje oni vole.

Međutim, mere higijene i zaštita od virusa nisu jedine stvari koje deca školskog uzrasta treba da nauče ili obnove tokom epidemije virusa korona.

Ono što je važno to je da u ovoj krizi koja neće proći za par dana nauče i kako da se nose sa brojnim vestima kojima će biti zasuti.

U pitanju su deca koja koriste i društvene mreže, gledaju televiziju, s puno pažnje slušaju roditelje i kad se njima obraćaju a naročito kad tate i mame pričaju između sebe ili razgovaraju s prijateljima telefonom.

Na koji način bi roditelji i nastavnici trebalo da razgovaraju sa decom o aktuelnoj pandemiji, savetuje pedagog Nevena Toskić, stručna saradnica sajta Yumama.

U trenucima globalne krize naša obaveza je da brinemo o deci. Najbitnije je da, u ovom trenutku, kao odrasli budemo odgovorni prema sebi i drugima oko sebe.

Uz preporučene mere od strane nadležnih za funkcionisanje škola, jednako je bitno razgovarati sa decom o objektivnim opasnostima i odgovornostima tokom krize.

1. Mere prevencije

Na jednostavan način treba objasniti deci da je najbolje što češće prati ruke, provetravati prostorije, izbegavati bliže kontakte sa drugom decom (posebno u školi gde su skloniji fizičkim kontaktima, grljenju..) Objasniti da je uvek, a posebno sada, bitno da smo čisti, uredni.

2. Važne lekcije

Na časovima biologije dobro je sa decom razgovarati o virusima, kako nastaju, objasniti koliko žive, kako se prenose, kako da se zaštitimo. Pokušati deci približiti ovu temu ako je nisu obradili, a obnoviti gradivo ako je tema već obrađivana. Ovako postižemo da deca ne shvataju apstraktno ovu temu, već uoče uzroke, posledice i nauče načine borbe sa virusima.

3. Dečiji ugao

Takođe moramo obratiti pažnju na to kako naša deca shvataju ovakve događaje. Pustiti decu da vam sama objasne kako su shvatili ovaj virus i koje su njegove posledice. Tako ćete uvidete da li su deca shvatila kakva je to bolest, šta je prouzrokuje i kako se od nje štititi. Bitno je da uočite da li dete počinje da razvija neku vrstu straha koja remeti njegovo normalno funkcionisanje.

4. Proverene informacije

Deci treba objasniti kako da se ponašaju i razbiti eventualne zablude koje postoje. Treba ih uputiti gde mogu više saznati o virusima.

Specijalno obratiti pažnju na more lažnih i neproverenih informacija.

Sa starijim učenicima na ovaj način može se vežbati medijska pismenost, a u današnje vreme ovo je jedna od bitnijih stvari koje treba da nauče.

5. Iskreno i bez panike

Ne treba plašiti decu ali ne treba ni umanjivati značaj ovog virusa. Dovođenje dece u zabludu iz ličnog straha ili iz želje da ih zaštitimo nikada nije dobro.

Navedene aktivnosti treba sprovoditi kako kod kuće tako i u školi. Naučiti decu da panika može samo štetiti situaciji u kojoj se nalazimo. Objasniti da temu koju razmatramo moramo proučiti da bi o njoj imali stav, i da moramo  biti stručni da bi o njoj govorili.

Na kraju, možda najvažnije, da smo svi odgovoroni za spostvene postupke i da je u kriznom situacijama bitna dobra informisanost, poštovanje pravila koje se donesu, shvatanje situacije ozbiljno. Panika, lažne informacije i neodgovori pojedinici samo pogoršavaju situaciju. 

Izvor: Yumama