Te daleke 1857. godine, tačnije 8. marta, u štrajk su stupile radnice fabrike tekstila u Njujorku, zahtevajući bolje uslove rada za sve žene. Pokrenule su velike promene i otvorile vrata nezadrživoj borbi za ravnopravan položaj žena u društvu. Danas se, više od 160 godina kasnije, pitamo postoji li rodna ravnopravnost, u kojoj meri i šta je još potrebno učiniti?

Dostignuća žena koje su se borile za ravnopravnost su nebrojena, i zbog toga je svet u kom danas živimo u potpunosti drugačiji. Situacija za žene je znatno bolja, ali je rasprostranjenost nejednakosti u društvu i dalje u velikoj meri prisutna.

Ukoliko posmatramo Srbiju, iako 66.6% žena ima viši nivo obrazovanja u odnosu na 50% muškaraca*, čak 41.5% žena sa visokom stručnom spremom je nezaposleno ili nisu prijavljene, dok isto važi za svega 17.2% muškaraca**. Zbog toga je stvaranje pravednog poslovnog okruženja u kom će sve žene imati jednake šanse za uspeh i prosperitet, od izuzetnog značaja za dobrobit žena širom sveta. Poslovna zajednica tu može imati presudan uticaj i doneti željene pozitivne promene.

rodna ravnopravnost sta je potrebno uciniti
Promo 

Takav uticaj i doprinos, ogleda se i u dugogodišnjoj borbi kompanije Mars za rodnu ravnopravnost, u okviru koje je predstavljena nova globalna kampanja #HereToBeHeard, koja je pokrenuta u okviru programa „Full Potential“ kako bi omogućila prevazilaženje različitosti i postizanje jednakosti na radnim mestima, tržištu, kao i u svim zajednicama širom sveta. Na posebnoj internet stranici Beheard.Mars.com, kompanija Mars ističe koliko je svaki glas značajan za oblikovanje budućnosti, pozivajući sve žene da podele svoje mišljenje i kažu šta je potrebno uraditi za postizanje ravnopravnosti. Prikupljena mišljenja će kao deo globalne studije biti analizirana na Univerzitetu u Oksfordu. Rezultati istraživanja će biti objavljeni tokom leta i podeljeni sa čitavim svetom, što će poslužiti za razvoj aktivnosti i inicijativa usmerenih ka stvaranju jednakih mogućnosti za sve. I naravno, za dalju realizaciju aktivnosti usmerenih ka osnaživanju žena.

Uz snažnu poruku „Želimo da čujemo tvoj glas!“, kompanija Mars poziva na pokretanje promena na stranici Beheard.Mars.com i započinjanje razgovora kroz kampanju #HereToBeHeard.

Negujući ravnopravnost i vrednujući različitost, Mars nastoji da stvori ravnomernu zastupljenost polova i pruža ujednačene zarade za više od 130.000 zaposlenih. U regionu UBBAI, kom pripada Srbija, kao i 14 drugih tržišta, žene čine više od 46% zaposlenih, dok je u rukovodećem timu čak 75% žena. Kroz saradnju sa humanitarnom organizacijom „CARE“, aktivnosti su usmerene ka ženama u zajednicama koje su deo lanca snabdevanja. Istovremeno, sa Ujedinjenim nacijama, kompanija Mars radi na otklanjanju rodnih stereotipa u svojim reklamama i oglašavanju.

Za oblikovanje bolje budućnosti za sve žene, svoj glas dale su i zaposlene u regionu Mars UBBAI, koji obuhvata 15 tržišta – Ukrajinu, Izrael, kao i balkanske, baltičke i jadranske zemlje. Pogledajte šta su one imale da kažu po pitanju toga “Šta je potrebno učiniti kako bi žene dostigle svoj pun potencijal?”.

Zorana Novaković, P&O Director

Šta je potrebno uraditi za rodnu ravnopravnost? Potrebno je da vise kompanija bude kao Mars. U radnom okruženju bez diskriminacije, predrasuda i stereotipa, koje veliča i neguje jednakost – svako može da dostigne svoj pun potencijal. Svet koji mi želimo da vidimo sutra je otvoren i inkluzivan. Zato nas u radu vode kreativnost i znanje, a vrednuje se različitost koja čini da svakoga dana rastemo.

rodna ravnopravnost sta je potrebno uciniti
Promo 

Katarina Lero, Portfolio Manager Gum and Confections

Kada sam bila mala, želela sam da postanem glumica. Uzbudljiv život, prepun različitih aktivnosti, uloga… Ne mogu reći da se taj san u potpunosti nije ostvario, jer po scenariju života – dodeljene su mi narazličitije uloge: majka, sestra, ćerka, studentkinja, pa zatim i poslovna i uspešna žena, domaćica, šta sve ne? Verujem da potrebno češće ženama odavati priznanje za sve uloge koje igraju tokom života, otkloniti stereotipe koji nalažu da žena mora biti “sve” po svaku cenu, i na taj način savladati društveno nametnute norme.

rodna ravnopravnost sta je potrebno uciniti
Promo 

Maja Radosavljević, Activation Lead

Jesu li i vama govorili da ćete teško pronaći svoje mesto u muškom svetu biznisa, da u velikim kompanijama muškarci rukovode i upravljaju, i da tu nema mesta za jednu ženu? Umesto takvih saveta i smernica za život, kako bismo dostigli ravnopravnost i jednakost, potrebno je mlade devojke ohrabiti i osnažiti, pružiti im priliku da se obrazuju, da uče i dostignu svoj pun potencijal. Važno je pokazati im pozitivne primere, dokazati im da je uspeh dostižan bez obzira na pol, i da se žene savršeno snalaze u svim poslovima, na svim položajima i rukovodećim pozicijama.

rodna ravnopravnost sta je potrebno uciniti
Promo 

Biljana Škaro, Trade & TPE Lead

Različitost i raznolikost ljudi je nešto što treba da obogaćuje i oplemenjuje živote, a ne da nas razdvaja. Verujem da smo svi sposobni za mala i velika dostignuća, ali da nam je za to potrebno pravedno okruženje koje svakome pruža jednake šanse za uspeh. 

Važno je svakoj devojčici dati šansu da se obrazuje, pronađe svoja interesovanja, i zablista ostvarujući svoje snove. Odatle kreće put ka ravnopravnosti…

rodna ravnopravnost sta je potrebno uciniti
Promo 

Vanja Vagić, Corporate Affairs Manager

Smatraću da je rodna ravnopravnost ostvarena, kada na poslovnim putovanjima i događajima više ne budem odgovarala na pitanje “Ko ti čuva decu i kako uspevaš sve da postigneš?”. Verujem da mom suprugu nikada nije upućeno slično pitanje Podrška je najvažnija za ostvarivanje punog potencijala – od partnera, porodice, prijatelja, a najviše od poslodavca. Nekada je to stvar sreće i životnih okolnosti, ali ću se ipak usuditi da posavetujem: “Dame, birajte mudro!”.

rodna ravnopravnost sta je potrebno uciniti
Promo 

*ITUC Global Rights Index 2019, predstavljen juna 2019. u Ženevi - https://www.ituc-csi.org/RI19

** http://ravnopravnost.gov.rs/wp-content/uploads/2020/03/FINAL-RGI-2019-ZA-NARODNU-SKUPSTINU.pdf

Tekst: Promo