Dosadašnja obaveza turističkih agencija bila je uvođenje garancije, koja je najčešće podrazumevala polise osiguranja u minimalnoj vrednosti od 300.000 evra.
Polise osiguranja
- Novi predlog podrazumeva da se uvede kategorizacija agencija po nekoliko kriterijuma od kojih su neki obim posla, broj putnika i slično. Na osnovu toga, agencije će se najverovatnije podeliti na male, srednje i velike, te će se u zavisnosti od toga određivati njihovi nameti i osiguravajuće polise.
Pretpostavljam da bi u tom slučaju male trebalo da plaćaju i manje od dosadašnje granice od 300.000, srednje od 400 do 500.000 evra, dok bi one najveće plaćale osiguranje i do milion evra - objašnjava direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije "Yuta", Aleksandar Seničić. On dodaje da je pitanje kako će to funkcionisati, jer je neophodno odobrenje osiguravajućih kuća za tako velike iznose. S tim u vezi bi Ministarstvo turizma bi trebalo sa njima da ima razgovor 26. marta.
Da li depozit uliva sigurnost
Prema novom Zakonu, trebalo bi da se uvede i depozit kao uslov za dobijanje licence, a državni sekretar u Ministarstvu trgovine, telekomunikacija i turizma Miroslav Knežević rekao je da se ova obaveza uvodi "kako ne bi mogla tek tako da se otvori turistička agencija bez ikakvog kapitala".
- Usklađivanjem nivoa depozita i garancija imaćemo veći stepen zaštite naših putnika, jer u slučaju da dođe do većih šteta nama je cilj da napravimo balans između vrednosti prodatih aranžmana i onoga što može nadomestiti tu vrednost u slučaju da ne dodje do realizacije putovanja - objasnio je Knežević.
Ipak, Seničić sa druge strane, nije siguran da bi uvođenje depozita dovelo do sigurnosti putnika.
- Depozit će predstavljati osnovni uslov za obavljanje posla, ali ne smatram da je to dobra ideja. Depozit bi trebalo da bude položen na poseban račun i predstavlja mrtav kapital koji agencija ne može da koristi, a sa druge strane ne predstavlja ni veću sigurnost za putnike, jer se ne može koristiti za vraćanje štete putnicima, već samo za naknadu državi i dobavljačima sa kojima agencija sarađuje - objašnjava Seničić.
On još dodaje da novac ne bi trebalo da bude jedini kriterijum za rad agencije, te da bi visokim depozitom sve one male agnecije koje su dobro poslovale otpale, što smatra nepoštenim.
"Tajni kupac"
Ipak, najveću pažnju javnosti privukla je mogućnost inspektora, kao svojevrsnog "tajnog agenta" koji bi nenadano dolazio u agenciju.
Knežević kaže da je novim zakonom dodatno uvedena mogućost za oduzimanje licence kod organizatora putovanja "ako u jednoj godini dođe dva puta do zabrane rada", a objašnjava i da će turistički inspektori pri kontroli moći da nastupe i kao anonimni kupci aranžmana.
- Najveću nadu za sigurnost uliva inspektor kao "tajni kupac" što je preuzeto iz evropske prakse. Dakle on će moći da koristi uslugu neke turističke agencije, pa tek kasnije da se legitimiše da bi išao u kontrolu - navodi Seničić i dodaje da će novim Zakonom biti omogućena veća ovlašćenja inspektoru, ali još uvek, prema njegovom mišljenju dovoljna.
Seničić objašnjava da inspektor po novom Zakonu neće imati još uvek mogućnost da kontroliše finansijsko poslovanje, već će o tome morati da obavesti poresku i tržišnu inspekciju, a zbog dužine procedure to neretko bude kasno.
"Venecija nije Lido di Jezolo"
Agencije koje nude putovanje u Veneciju neće moći naknadno, kao do sada, da naplaćuju transfer do Venecije, jer su putnici smešteni 50 kilometara dalje. Ponuda će morati nedvosmisleno da istakne šta podrazumeva.
Aleksandar Seničić je za RTS objasnio da će putnici i dalje moći da se smeštaju u, na primer, Lido di Jezolu, ali da agencija ne može taj aranžman da nazove "Venecija", pa van cene aranžmana da naplaćuje transfer.
- Sve usluge moraju biti uključene za ono što ste objavili kao nosilac programa. To je ovim zakonom regulisano, a bilo je ozbiljan problem. Bilo je mnogo programa koji su naizgled jako jeftini, za Beč, Prag, Berlin, a putnici su smešteni daleko, pa se dodatno naplaćivao transfer do mesta koje se reklamiralo - objasnio je Seničić.
Iako je i do sada u programu uglavnom to bilo naznačeno, putnici se uglavnom nisu dovoljno informisali. Seničić je poručio da takvi aranžmani više neće biti dozvoljeni.
Pooštriti kaznenu politiku
Pitanje prave sigurnosti putnika, dakle, i sa novim Zakonom je otvoreno, a ono što na kraju Seničić ostavlja kao najvažnije jeste regulativa i krivični postupak.
- Najvažnije u celoj priči oko zaštite putnika jeste da se država ozbiljnije pozabavi samim krivičnim postupcima, da oni koji čine prestupe budu i za to sankcionisani i to po hitnijem postupku, jer samo tako to drugi neće činiti - navodi Seničić.
On zaključuje da vlasnici šest agencija koje su hiljade putnika prošle godine prevarili i dalje nisu kažnjeni, te slobodno šetaju gradom i otvaraju nove agencije.
Tekst: N. Govoruša
Izvor: Blic
"IMA 42 GODINE! JOŠ MALO BAKUTA ZA STARAČKI DOM": Glumac "udario“ na Natašu Bekvalac, digla se revolucija na Internetu
ISHITRENO SAM TO NAPISALA, OPROSTITE MI: Milena Radulović o svojoj objavi nakon dve tragedije - Osećam pritisak i strah
KRISTINA ĆUTI, RODITELJI LJUTI! KOD DANETA SA GOLIJE SVE SE PROMENILO: Gorštak otvorio srce - Mnogo mi je krivo
NIJE HTELA DA SE UDA ZA ĐOKOVIĆA NI POSLE 4 GODINE VEZE: Đorđe se oženio, a njegova bivša iznenadila objavom
KOJI SAM ZNAK U HOROSKOPU: Datum rođenja otkriva vaš znak zodijaka