Prošlo je 40 godina otkako je fotelja-dvosed pod nazivom "Džoe” (di Mađo) bila izložena na velikoj izložbi u Muzeju moderne umetnosti MOMA u Njujorku, u okviru čuvene, sada već legendarne, izložbe "Italija: Novi domaći pejzaž” (Italy: The New Domestic Landscape). Brojni italijanski dizajneri, arhitekte i umetnici novog talasa, predvođeni idejama Etora Sotsasa i Alesandra Mendinija, izložili su svoje nove, sveže, provokativne, inspirativne i nadasve ultramoderne ideje o predmetnom svetu koji nas okružuje.

Džo di Mađo je bio velika sportska zvezda, mag bejzbola, a njegova legendarna rukavica je simbol predmeta koji mami da ga posedujete u bilo kom vidu: kao suvenir, poster, minijaturu, na privesku za ključeve ili kao ukras na vetrobranu automobila. Čuvena italijanska dizajnerska trojka tog vremena (De Pas, D'Urbino i Lomaci), osmislili su masivnu kožnu fotelju u obliku džinovske bejzbol rukavice, izražavajući tako svoje poštovanje prema američkoj masovnoj kulturi i velikim mitovima kolektivne svesti. Uzeti deo sportske opreme i transformisati ga u komad nameštaja bio je uistinu domišljat i ekstravagantan izazov, nabijen humorom i asocijacijama. Džo di Mađo je bio još slavniji po tome što je bio drugi po redu muž Merilin Monro. Kažu da ju je voleo više od drugih, da joj je bio veran i da je najduže žalio posle njenog tragičnog kraja. Venčali su se 14. januara 1954. godine i posle kratkog medenog meseca ona je na vrhuncu slave otišla u Koreju da bodri američke vojnike. Potom su se razveli da bi se ona udala za slavnog pisca Artura Milera. Ali to je već neka druga priča, izvan dizajna nameštaja. Fotelja „Džoe” je ostala da traje i traje. Imati je u svom domu danas, stvar je prestiža, a njena priča je sama po sebi veća od života.

Velika trojka

Džonatan de Pas (1931-1991), Donato d' Urbino (1935) i Paolo Lomaci (1936), italijanski dizajneri, studirali su na Politehnici u Milanu i zajedno otvorili Dizajn studio 1966. godine. Eksperimentisali su s novim tehnologijama i materijalima i dizajnirali za to vreme ekskluzivni nameštaj od PVC-a. Njihova providna fotelja na naduvavanje "Blow chair” iz 1967. godine bila je svetski hit, prvi proizvod te vrste i simbol popkulture, koja je sa istim uspehom mogla krasiti dnevnu sobu ali i na kojoj ste se mogli ljuljuškati na talasima uz morsku obalu. Kao uspešni dizajn-trojac, dobili su brojne nagrade, među kojima je i Zlatna nagrada Milanskog trijenala, zatim nagrade niza sajmova nameštaja u Kelnu i Kjotu. Afirmisali su neiscrpnu maštovitost italijanskog dizajna širom sveta, njegov kvalitet i prestiž.

Marijana Milosavljević, dipl. istoričar umetnosti