Zlatni presek
O vavilonskim merama može da se sudi prema pronađenom štapu iz 2000. godine p.n.e, na kojem su utisnuti urezi za dužinu stope i lakta, i kvadratne opeke od tri lakta, tradicionalnog građevinskog materijala tog podneblja.
Stari Egipćani su merili laktom od šest dlanova. Kod Starih Grka glavna građevinska mera bila je stopa, a nju čine četiri dlana ili 16 palčeva. Grci su svoje građevine zasnivali na međusobnim odnosima delova prema celini i pojedine mere usaglašavali prema nivou svojih znanja iz oblasti matematike, uzimajući čoveka kao „meru svih stvaru”.
Jedan od najpoznatijih grčkih matematičara, Euklid (322-285), kao nastavnik čuvene Aleksandrijske škole u jednoj od svojih 13 poznatih knjiga „Elementi” postavlja osnove za kasniju čuvenu teoriju „zlatnog preseka”.
Čovek kao merilo
Rimski teoretičar arhitekture Vitruvije u delu „Deset knjiga o arhitekturi” piše o antropometrijskom karakteru građevinskih mera. On zaključuje da je stopalo šestina telesne visine, lakat četvrtina, a pupak sredina tela.
U rimskom graditeljstvu upotrebljava se i mera koraka od 75 cm. U Vizantiji su glavne građevinske mere stopa i lakat. Graditelji italijanske renesanse kao mere prihvataju stopu i lakat, pa ih nalazimo na mnogim tehničkim crtežima, naročito na Paladijevim planovima vila.
Od Leonarda da Vinčija do Le Korbizijea, a i dalje, umetnici, dizajneri i arhitekte nastoje da istaknu čvrstu vezu između čoveka, mera njegovog tela i okoline koju on za sebe stvara. U 20. veku ovom problemu se poklanjala naročita pažnja i o tom fenomenu mora da vodi računa svaki stvaralac, bez obzira na to da li se bavi projektovanjem građevina, stanova, kuća ili nameštaja.
Henri Drejfi s, pisac čuvenog dela „Ljudski faktor u dizajnu” (Human Factors in Design), kaže: „Vodimo računa o tome da će svi predmeti što ih stvaramo biti upotrebljivani, da će ljudi na tome sedeti, da će ih gledati, u njih govoriti, da će upravljati njima, da će ih aktivirati i koristiti se njima. Ako kontakt između predmeta i ljudi bude izvor nesporazuma, dizajner je pao na ispitu. Međutim, ako se ljudi osećaju sigurnim, delotvornim, ako im je udobnije ili su jednostavno u kontaktu s predmetom srećniji, dizajner je uspeo”.
Arh. Radmila Milosavljević
Još uvek nema komentara - sjajna prilika da pokreneš diskusiju.