Marija Labović je direktorka Turističke organizacije Srbije, koja beleži stalno povećanje broja turista i svojim predanim radom i posvećenošću direktno utiče na sliku naše zemlje u svetu. Završila je Američki koledž u Solunu 2000. godine, potom obavljala rukovodeće poslove u oblasti turizma i bankarstva, da bi 2015. stala na čelo TOS-a. U razgovoru za naš magazin priča o tome koliko je taj posao odgovoran i otkriva tajnu uspešnog rukovođenja ustanovom čiji je zadatak promocija zemlje.

Vaša pozicija je još jedan dokaz da više ne važi stereotip o rukovodećem poslu kao muškom – da li je tako i u praksi?

Kao žena rukovodilac, ne priznajem stereotipe i mislim da poslovi ne mogu da se dele na muške i ženske. Treba da se rukovodimo kvalitetom obavljenog posla, a ne time da li ga je obavio muškarac ili žena. Kakav će rukovodilac neko biti, zavisi isključivo od kompetentnosti, obrazovanja, motivacije, menadžerskih sposobnosti i ambicija. Veoma je važno i vaspitanje, kao i kakva je osoba taj ko rukovodi – da li se vodi etičkim načelima, da li je timski radnik, ume li da osluškuje svoj tim i bude njegov deo. Rukovoditi TOS-om posebna je privilegija, zato što je to posao u kom predstavljate svoju zemlju, pomažete u izgradnji njenog imidža u svetu i to ne samo kao turističke destinacije. To je velika čast, ali i odgovornost. Imam odličnu saradnju s mnogim ljudima na rukovodećim mestima širom Srbije, bez obzira na to da li je reč o muškarcima ili ženama. Lično, kroz svoj rad nisam osetila da me je neko drugačije tretirao zato što sam žena direktor, ali se u praksi dešavaju takvi problemi.

Šta biste istakli kao svoj lični doprinos Turističkoj organizaciji?

Teško je govoriti o ličnom doprinosu, jer smatram da svaka institucija može biti uspešna ako je organizovana tako da u njoj vlada dobra atmosfera, da postoji timski rad i da se iskustvo svih zaposlenih prepliće u celinu. Mislim da je za ovo vreme, koliko sam na čelu TOS-a, veliki uspeh to što beležimo kontinuiran dvocifreni porast broja turista i njihovih noćenja. Činjenica je da smo uspeli da s budžetom, koji je isti svake godine, reorganizujemo naše promotivne aktivnosti. Na prvom mestu, ponosna sam na povećan broj turista iz Kine, što je realizovano u poslednje tri godine, kao i na činjenicu da se stalno otvaraju nova tržišta.

Koliko se vaš posao razlikuje u odnosu na svet, da li je vašim kolegama koji mogu ponuditi more i čuvene destinacije lakše nego vama?

Mi i ne pokušavamo da se takmičimo sa zemljama koje imaju more, jer je to potpuno drugačija turistička ponuda u odnosu na našu. Stoga se pozicioniramo kao destinacija za drugi, a ne za primarni odmor. Mi nemamo more, ali imamo izuzetno bogato kulturno-istorijsko nasleđe, nudimo kvalitetan gradski odmor, imamo izuzetne prirodne lepote, tradiciju koja je naša, autentična i koju treba da negujemo. To prelazi u našu prednost, jer se više ne traže destinacije za masovni turizam.

Kada se nađete u ulozi turiste, imate li dozu analitičkog pristupa ili se potpuno prepuštate odmoru?

Otkako sam na čelu TOS-a, prestala sam da budem turista koji se opušta i prepušta odmoru i ne primećuje detalje, upravo suprotno. Kuda god da otputujem, bilo privatno bilo poslovno, pažljivo gledam šta ta zemlja nudi kao najatraktivnije i način na koji predstavlja svoju turističku ponudu, kako bih to mogla da uporedim s onim što mi imamo i onim što radimo. Na taj način unapređujem svoj rad i rad TOS-a, a isto tako i prenosim ta nova iskustva kolegama širom Srbije u lokalnim turističkim organizacijama.

Koliko jedna institucija koja se bavi predstavljanjem neke zemlje može uticati na njen imidž?

– Kao institucija koja se bavi predstavljanjem naše zemlje, osim turističke ponude, TOS neminovno utiče na kreiranje njenog imidža i u drugim aspektima. Za svakog potencijalnog investitora, koji razmišlja o dolasku ovamo, važno je to što može da vidi lepu i privlačnu sliku o Srbiji – i to u eminentnim svetskim medijima kao što su BBC, CNN, Euronews, National Geographic, Travel Chanel. Takođe, činjenica da na prvom mestu predstavljamo naše kulturno-istorijsko nasleđe, našu tradiciju, prirodne lepote, gastronomiju, naše ljude, definitivno znači da kreiramo pozitivan imidž Srbije u celom svetu.

Beograđanke su poznate kao lepe žene, a polovina turističke posete odnosi se na prestonicu – u čemu se ogleda snaga jakih i lepih žena Beograda?

Zašto samo Beograđanke? Lepota svih žena u Srbiji ogleda se u njihovoj snazi, upornosti, angažovanosti, borbenosti i poslovima koje obavljaju. Beograd je grad turizma, središte kulture i umetnosti Srbije, u kome se godišnje održi više od 10.000 izložbi, predstava i kulturnih priredbi, i u kom se stalno rađaju nove manifestacije. Beograd je grad na ušću dve reke, na raskršću magistralnih i plovnih puteva, s odličnom saobraćajnom povezanošču. Zato i ne treba da čudi što je više od polovine turističkih poseta usmereno upravo na Beograd.

Šta možete poručiti mladim, ambicioznim kolegama?

Moja poruka mladim i ambicioznim kolegama jeste da budu posvećeni poslu kojim se bave, bez obzira na to koji je posao posredi, da imaju strpljenja, da mnogo rade na sebi i koriste iskustvo koje stiču kroz svoj posao, jer će im koristiti u daljem toku njihove karijere. Oni koji budu posvećeniji i srčaniji, brže će postići ciljeve koje su sebi zacrtali. Radite na svom obrazovanju i budite predani. Čak i kada vam posle nekog vremena deluje kao da ste izvesne početne poslove prevazišli, posvetite im se i dajte neki lični pečat onome što radite. Budite otvoreni za sugestije, ali i spremni da podelite svoje ideje i doprinesete poslu koji radite, da bi on bio unapređen. Tako radite i na sebi, pa ćete brže stići do cilja koji ste sebi postavili.


Izvor: Lepa&Srećna