Mališanu ćete pružiti dragoceno iskustvo, gde radoznalost ide ruku pod ruku sa stvaralaštvom, ako mu dozvolite da se igra plastelinom. Da bi proces stvaranja bio interesantniji, a i da rezultat ne bi razočarao malog umetnika, potrebno je da izaberete dobar materijal za obradu. „Pravi” plastelin mora da bude dovoljno elastičan. Suviše čvrst neće dozvoliti mališanu da napravi ono što je naumio. Suviše mek ne zahteva snagu i napor, dakle korist od njega je minimalna. Komadići kvalitetnog plastelina su takvi da se lako i čvrsto pričvršćuju jedan uz drugi i ne lepe se na ruke ili radnu površinu. Poželjno je da komplet plastelina sadrži najmanje 68 različitih „gredica“ (boja). Pripremite „radno mesto“. Ako se za to ne pobrinete na vreme, kasnije čišćenje i sređivanje biće dugo i zamorno. Potrebna vam je mušema veličine stola, kecelja ili stara majica i krpa za brisanje ruku.

Pri prvom susretu sa novim materijalom važno je da dete uvidi koje su njegove osobine i mogućnosti. Neka mališan prvo gleda kako plastelin menja oblik u vašim rukama. Ove čudesne transformacije sigurno će ga zainteresovati i poželeće da i ono uradi nešto slično. Naučite dete da kida komadiće plastelina, da ih gnječi i razmekšava i razmazuje po kartonu, da ih valja prstićima i između dlanova, da pravi valjčiće (a od njih – prstenove i spirale), loptice. Plastelin ima jednu lepu osobinu – može se koristiti mnogo puta. A dečica, kao što je poznato, vole da kvare i gnječe već gotove igračke. Ova „rušilačka“ aktivnost je korisna i neophodna. Ona predstavlja izbacivanje sakupljene agresije i mogućnost da se proceni sopstvena snaga. Osim toga, veličanstven je osećaj kada pred detetovim očima bezoblični komad prerasta u novi lik i oblik.

Plastelin je osnova za stvaranje interesantnih aplikacija. Na čvršći karton ili papirni tanjirić ravnomerno nanesite sloj plastelina plave boje – to je morska pučina. Od zelenog napravite i pričvrstite na karton uvijene tračice, to su alge. A sada birajte, ko vam je od stanovnika morskih dubina bliži – mali sivi delfin, zlatna ribica ili crveni rak. Da bi vaše umetničko delo izgledalo prirodnije, na njega možete dodati i pesak, sitne kamenčiće, račiće, „korale“. Uostalom, siže birate sami! Za kombinovanu aplikaciju možete da koristite i makarone, perlice, končiće, komadiće tkanine, perca.

Grad skulptora.

Glina je „živ“ i veoma nežan materijal, pa u radu s njom treba imati u vidu neke osobenosti. Osnovno pravilo je da se vaja od jednog komada i da se detalji izvlače iz celine. Ne možete ih naknadno prilepljivati, kao komade plastelina, jer će se prilikom sušenja odlepiti. Neka mališan ispituje glinu i radi ono što poželi. Jer, vajanje je oblik samoizražavanja i proces nije manje važan od rezultata.

Starija deca, od 6 do 7 godina, mogu da rade prema modelima. Takve vežbe ih uče posmatranju, marljivosti, ozbiljnom prilazu poslu. Da bi napravili recimo mačku, potrebno je da je dobro osmotre, da vide kako se ona kreće, kako sedi, kakve su joj šape. Ako je živ model suviše nemiran, potražite sliku u knjigama ili na fotografijama. Za uzorak će vam poslužiti i keramička statueta. Ako se mališan umorio, a rad nije završen, ništa strašno, uvijte skulpturu u vlažnu krpu i stavite u celofan ili kesu. Tako se glina neće osušiti nekoliko dana. Proizvode od gline možete peći ili sušiti i na vazduhu, dva do tri dana. Tek nakon toga pristupite farbanju. Dok se skulptura suši, naučite mališana da eksperimentiše sa bojama, da ih meša obraćajući pažnju na slaganje i nijanse.

Figure i ukrasi od testa.

Mališanu koji voli sve da proba (pa i da upoznaje svet preko čula ukusa), možete da predložite da se poigra bezopasnim testom. Pomešajte 200 g soli, 200 g brašna, kafenu kašičicu biljnog ulja, dodajte 100 ml vode i zamesite čvrsto testo. Ako obojite vodu akvarel bojama, sokom od cvekle ili prehrambenim bojama, testo će dobiti određenu nijansu. Ali budite spremni na to da će boja, kada se testo osuši, izbledeti. Testo će nekoliko dana sačuvati svoja svojstva ako ga stavite u najlon kesicu, pa u frižider.

Dakle, počinjemo da vajamo! Razvlačimo sloj testa i kalupima vadimo razne figure. Od ovog materijala mogu da se prave trodimenzionalne igračke, „ispupčene” kompozicije na kartonu, ramovi za fotografije. A ako poželite da napravite lepe ogrlice, urolajte mnogo malih okruglih loptica, zatim čačkalicom napravite rupice u njima. Kada se perlice osuše, nanižite ih na čvrst, deblji konac i nakit je gotov. Šare možete napraviti pomoću čačkalice, dugmadi i drugih sitnih predmeta. Za vajanje možete upotrebiti i glinu (ili glinamol). To je tradicionalni materijal naših predaka. Od nje su se pravile svirale, posuđe, korišćena je u gradnji kuća. Ovo je i dobra prilika da ispričate detetu kako se nekad živelo i u čemu se pripremala hrana.