„Filantropija se može objasniti na različite načine, ali ona uvek ima isti cilj, a to je ulaganje i doprinos opštem dobru. Kroz individualnu filantropiju pojedinac ili pojedinka preduzimanjem i najmanje akcije mogu napraviti veliku promenu u životu neke osobe. Ljudi koji svojim zalaganjem i solidarnošću ka drugima bivaju zapaženi od strane njihove okoline i prijatelja, osim konkretnog delovanja, motivišu druge da urade nešto slično, čime se širi ideja filantropije”, izjavila je Marija Mitrović, direktorka za filantropiju i partnerstva Trag fondacije, koja ove godine 17. put dodeljuje VIRTUS nagradu za filantropiju.
- VIRTUS nagrada je ustanovljena 2007. godine. Koji je bio glavni cilj za njeno pokretanje?
Glavni motiv za pokretanje VIRTUS nagrade bio je prepoznavanje i javno isticanje, najpre kompanija i preduzeća, a kasnije i pojedinačnih darodavaca, koji strateški i dugoročno podržavaju razvoj zajednica, i na taj način daju najbolji primer drugima. Ništa manje važan, jedan od ciljeva nagrade bio je, i još uvek jeste, promocija i podsticaj filantropije u našoj zemlji kako bi se što veći broj kompanija i pojedinaca u budućnosti uključio u slične, višestruko korisne programe ili akcije. Nagrada daje mogućnost i samim kompanijama, ali i pojedincima, da dobiju veću podršku javnosti za projekte u koje veruju i kojima istinski doprinose. Tokom godina došlo je, ne samo do porasta svesti građana o važnosti davanja za opšte dobro, nego i do pomaka u razumevanju ideje filantropije. Naime, filantropija ne podrazumeva samo humanitarnu pomoć, već i delovanje za opšte dobro kojim se ukazuje na probleme u društvu i doprinosi njihovom sistemskom rešavanju. Iz godine u godinu odgovorne kompanije i građani nastoje da svojim udruženim dobročinim aktivnostima poboljšaju društvo u kome žive i deluju na duži rok. Veliko nam je zadovoljstvo što iz godine u godinu beležimo veće učešće građana u filantropskim inicijativama uprkos društvenim i ekonomskim izazovima sa kojima se svi suočavamo, a posebno nam je drago što dolazimo u dodir sa sve većim brojem ljudi mlađih od 30 godina koji iskazuju izraženu potrebu za solidarnošću sa pojedincima i ranjivim grupama u našem društvu.
- Ko su najveći darodavci u Srbiji?
U 2022. godini, građani su odigrali značajnu ulogu u doniranju, učestvujući u više od trećine svih dobrotvornih akcija i sa udelom od preko 68% u ukupnom doniranom iznosu. Poslovni sektor je na drugom mestu najčešćih darodavaca, učestvujući u oko četvrtini svih dobrotvornih akcija i sa udelom u ukupno doniranoj sumi od oko 22%.
Građani su bili najaktivniji donatori, a značajan deo njihovih donacija bio je usmeren ka neprofitnom sektoru. Zdravstvo je bilo primarni fokus donacija građana, posebno donacije za lečenje građana.
Filantropske akcije kompanija u 2022. godini generisale su iznos veći od 7,5 miliona evra. Ako posmatramo korporativne donatore, kompanije su učestvovale u više od dve trećine ukupnih korporativnih donacija. Mala i srednja preduzeća doprinela su sa preko 21%, dok je udeo korporativnih fondacija činio više od 5% korporativnih donacija. Korporativne donacije su često bile upućivane direktno i najčešće su podrazumevale podršku zdravstvu. Dok su se građani mahom fokusirali na podršku neprofitnim organizacijama, najveći procenat korporativnog davanja bio je usmeren kroz rad institucija, pretežno obrazovnih i zdravstvenih.
- Šta je to što inspiriše individualne dobročinitelje na pokretanje filantropskih akcija?
Individualna filantropija predstavlja dobrotvorna dela pojedinaca i pojedinki, koja pomažu onima kojima je podrška potrebna ili društvu u celini. Ona može uključivati doniranje novca u opštekorisne svrhe, robne donacije ili volontiranje, kao i doniranje znanja ili usluga.
Verujemo da motivacija individualnih dobročinitelja za bavljenje filantropijom uključuje mogućnost postizanja nekakve promene, želju da se pomogne drugima, solidarnost i saosećanje sa problemima njihovih sugrađana, osećaj zadovoljstva i ispunjenosti što se nekome pomoglo i osećaj odgovornosti prema društvu čiji su i sami deo.
Ljudi koji svojim zalaganjem i solidarnošću ka drugima budu zapaženi od strane njihove okoline, prijatelja, komšija, porodice, ali i šire javnosti, osim konkretnog delovanja za dobrobit zajednice i ljudi u njoj, daju primer drugima i inspirišu ih da im se pridruže ili urade nešto slično u svojoj zajednici.
Važno je napomenuti da su se građani u proteklih nekoliko godina ohrabrili i uvideli da zajedničkom akcijom mogu da reše brojna važna pitanja u svom okruženju, kao i da svaki čin podrške, bez obzira na to koliko mali ili veliki on bio, može doprineti rešavanju nekog važnog problema u zajednici i za sve njene stanovnike.
- Kakva je uloga medija? Da li oni treba samo da informišu ili i da edukuju?
Mediji imaju značajnu ulogu u podsticanju filantropije. Oni mogu da pokreću dobrotvorne inicijative, da podižu svest građana o važnosti davanja, da inspirišu građane i poslovni sektor na učešće u filantropskim akcijama, da pravovremeno i transparentno izveštavaju o doniranim sumama i rezultatima tih akcija. Drugim rečima, imaju veliku ulogu i u stimulisanju različitih aktera na davanja, kako u informisanju svih građana o ovoj temi, tako i u osiguravanju transparentnosti o sprovedenim aktivnostima i tokovima doniranog novca. Građani su nesumnjivo željni toplih i inspirativnih priča o dobrotvorima oko nas i mediji bi trebalo da posvete više svog prostora upravo ovim ljudima i njihovim dobrim delima i tako omoguće da se za njih čuje. U cilju promocije filantropije, kao i omogućavanja kvalitetnije procene obima i intenziteta filantropske aktivnosti, neophodno je bolje razumevanje samog koncepta davanja za opšte dobro, kompletnije i pouzdanije izveštavanje, kao i promovisanje primera dobre prakse koji će pozitivno uticati na poverenje građana u filantropske aktere.
Međutim, organizatori humanitarnih inicijativa često nemaju dovoljno raspoloživih sredstava za oglašavanje u medijima, a kako medijske kuće nisu uvek spremne da svoj prostor doniraju zarad opšteg interesa, takve inicijative ostaju potpuno neprimećene od strane šire javnosti. U takvim situacijama, doprinos medija u vidu izdvajanja dela vlastitog medijskog prostora za najavu i izveštavanje o ovakvim aktivnostima bio bi dragocen da informacije za dobrobit čitavog društva stignu do što većeg broja građana, i da dobra dela dobiju pažnju kakvu zaslužuju. To bi bio način da mediji „ulože” u zajednicu u kojoj deluju i koju nastoje da informišu.
Cilj VIRTUS nagrade je da istakne kompanije, preduzeća i građane i građanke, koje su podsticale pozitivne promene u društvu kroz različite filantropske inicijative tokom 2023. godine. Konkurs je otvoren do 9. februara 2024. godine, a više informacija o propozicijama konkursa, načinima prijavljivanja, kriterijumima za izbor dobitnika i sastavu nagradnog žirija možete naći na sajtu Trag fondacije i VIRTUS nagrade: www.tragfondacija.org/virtus-nagrada.
Tekst: Promo
"IMA 42 GODINE! JOŠ MALO BAKUTA ZA STARAČKI DOM": Glumac "udario“ na Natašu Bekvalac, digla se revolucija na Internetu
ISHITRENO SAM TO NAPISALA, OPROSTITE MI: Milena Radulović o svojoj objavi nakon dve tragedije - Osećam pritisak i strah
KRISTINA ĆUTI, RODITELJI LJUTI! KOD DANETA SA GOLIJE SVE SE PROMENILO: Gorštak otvorio srce - Mnogo mi je krivo
NIJE HTELA DA SE UDA ZA ĐOKOVIĆA NI POSLE 4 GODINE VEZE: Đorđe se oženio, a njegova bivša iznenadila objavom
KOJI SAM ZNAK U HOROSKOPU: Datum rođenja otkriva vaš znak zodijaka