Postoje pravila kako se oglašava akcijska roba, kaže Vera Vida, predsednica Centra za zaštitu potrošača CEPS, ali se našem tržištu to danas retko primenjuje, pišu Novosti 3. jula 2014. godine.

Tako je, recimo, pravilo, da se mora vidno istaći cena pre i posle pojeftinjenja, a ukoliko rok upotrebe ističe uskoro, i to treba da bude vidno istaknuto...

Evo koji se trikovi, umesto toga, primenjuju kod nas.

Spuštanje već prethodno podignutih cena

Jedna od najčešćih "metoda" za povećanje cena je da na akciji bude roba koja je prethodno poskupela. Trgovci najpre, za određeni proizvod podignu cenu, a potom je blago spuste i kupci gledajući razliku poveruju zaista da ta cena ide u njihovu korist. Najčešće se prati uhodani nedeljni ritam: pred vikend, kada brojni potrošači planiraju obimnije kupovine, gromoglasno se reklamiraju sniženja, ali se zato već u ponedeljak ili utorak cene vraćaju na isti nivo ili se čak i podižu. Kako se bliže četvrtak i petak, tako ponovo počinju najave sniženja i tako u nedogled. Budimo realni: kada bi zaista pojeftinjenja bila realna svakog vikenda, uskoro bi proizvodi bili skoro besplatni, zar ne?

"Stalna" sniženja

"Dešava se vrlo često da pojedine trgovine nude "stalna" sniženja često i za 50 odsto tokom cele godine, što je malo verovatno, jer takve rasprodaje u svetu ne postoje”  tvrdi Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. To onda i nije sniženje, naravno, već uobičajena, "normalna" cena datih proizvoda.

Manja gramaža - veća cena

Ne samo da varanju ili, da budemo precizniji, "belim" lažima, pribegavaju trgovci već i proizvođači. Poznato je da smo se decenijama navikli da određena pakovanja imaju izvesnu gramažu - tako je tabla čokolade uobičajeno merilo za 100 grama. Navikli smo da postoje one od 200 gr, ili sasvim male - od 50 gr. Međutim, u trgovinama je sada gotovo nemoguće naći ta uobičajena standardna pakovanja. Sada postoje i čokolade od 75 gr, table koje su "samo neznatno" manje od standardne, toliko manje da stariji potrošači ili oni u žurbi neće tako lako uočiti razliku između onoga što kupuju i onoga što misle da kupuju. Gramažu menjaju svi proizvođači, od suhomesnatih prerađevina do sredstava za ličnu higijenu. Na rafovima su smanjena pakovanja čokolade, kutije keksa ili grickalice, a pri tome je vrlo sitnim slovima zapisano da je u ambalaži manje i do 50 grama. Manje grama, međutim, ne znači manju cenu. Naprotiv, čokolada od 75 grama staje gotovo isto kao i ona teža za 25 grama.

Da dodamo još jednu činjenicu, a to je da trgovci sve više postaju "zaboravni" da usklade cene u rafu i na kasi, pa se događa da kupac plati znatno više nego što je trebalo. Često ovi potezi ostaju neprimećeni, naročito kada se pazari više artikala ili se ide u velike kupovine. Tada je teško primetiti da je nešto plaćeno skuplje, nego što je istaknuto na proizvodu. 

Izvor: Novosti