Kada je reč o muzičkom obrazovanju i otkrivanju talentovanog deteta, važno je znati da ovi procesi treba da počnu blagovremeno odnosno da školovanje u muzici ne sme početi prekasno. Kada nije previše rano i kako roditelj može da „oslušne” svoje dete, pitali smo Jovanku Višekruna Janković, pijanistkinju, iskusnog pedagoga i umetničku direktorku asocijacije ArtLink, koja podržava mlade talente.

— Roditelji treba da omoguće detetu da se od malih nogu upozna s kvalitetnom muzikom. Dete izloženo muzici pokazuje ljubav prema njoj od najranijih dana. Reaguje na muziku koja mu se dopada, pokušava da ponavlja melodiju i igra uz nju, okreće se izvoru zvuka.

Pri izboru instrumenta naša sagovornica naglašava važnost kontakta.

— Dete koje ima kontakt s muzikom i muzičkim instrumentima kroz priču, zvuk i sliku, u velikom broj slučajeva samo poželi da svira. Ta želja je vrlo često povezana s određenim instrumentom. Nekada se detetova želja poklopi s mogućnošću da taj instrument i svira, a ponekad muzički pedagozi predlože instrument u zavisnosti od uzrasta i određenih predispozicija.

Naša poznata pijanistkinja ističe da je muzičko obrazovanje višeznačno za razvoj deteta.

— Učenje muzike je izuzetno dobro za dečji razvoj i zato dete treba podržati da stekne makar osnovno muzičko obrazovanje. Naravno, to je moguće ukoliko kod deteta ne postoji otpor i kad dete može da savlada muzičke zahteve na zadovoljavajućem nivou. Učenje muzike razvija vrlo važne sposobnosti kao što su koncentracija, moć zapažanja, pamćenje, motoričke sposobnosti, kreativnost. Inače, prema čuvenoj japanskoj metodi Suzuki, talenat se razvija, a ono što je važno jeste da se kroz taj proces razvijaju i formiraju ličnost i karakter.

Podrška roditelja je veoma važna čak i ako oni nisu muzički obrazovani.

— Početak muzičke edukacije je individualan. Deca danas sve ranije počinju da sviraju neki instrument, ali to su ipak ona koja rastu u muzičkom okruženju. Roditeljska podrška i angažovanje od presudne su važnosti u svemu, pa i u muzičkom školovanju. Bitna je veza između pedagoga, deteta i roditelja. Dete mora da oseti kod roditelja zainteresovanost, podršku i posvećenost, svejedno što oni možda nisu muzički obrazovani, jer bez toga nema razvoja talenta — ističe Jovanka Višekruna Janković.

Tekst: I. M.