Dok na dnevnu osvetljenost ne možemo da utičemo, veštačka osvetljenost je u potpunosti u našim rukama.
Pri planiranju veštačkog osvetljenja moramo da vodimo računa o funkcionalnom i estetskom aspektu. Rasveta treba da obezbedi udobno, zdravo i bezbedno stanovanje. U estetskom pogledu, rasveta treba da zadovolji potrebe ukućana za ambijentom punim topline, lepote i ugodne atmosfere.
Postoje dve vrste izvora veštačkog osvetljenja:
- fiksirano (ugradjeno)
- pokretno (slobodno).
Fiksirano osvetljenje je deo stana i unapred je planirano. Za njega su odgovorni arhitekta i izvodjač radova. Ovakvo osvetljenje ugradjeno je u tavanicu i zidove i služi da osvetli prostoriju u celini, da obezbedi potrebnu ravnotežu osvetljenosti, da ublaži oštre konstraste koji nastaju od pojedinačnih, pokretnih lampi u sobi. Istovremeno, može da deluje i veoma efektno i dekorativno (kao što je, na primer, „zvezdano nebo” na spuštenoj tavanici).
Da li će jedan stan preko dana biti osvetljen dobro ili loše zavisi od brojnih faktora kao što su:
- položaj stana u odnosu na strane sveta
- položaj zgrade u odnosu na ostale u ulici
- spratnost
- veličina prozora
- godišnje doba
- doba dana
- klima, itd.
Naše oči prilagodjavaju se svetlu, a svako prilagodjavanje troši energiju. Dokazano je da jednu četvrtinu energije trošimo na gledanje. Ukoliko je osvetljenje neodgovarajuće, ovaj utrošak je veći i mi se brže zamaramo. Ako pri tom znamo da se 80 odsto naših nerava troši na optičke nadražaje, jasno je da rešenje osvetljenja u stanu ne smemo da prepustimo slučaju!
Oblik i providnost abažura uti ču na rasprostiranje svetlosti. Sasvim je različit efekat lampe sa providnim abažurom od one sa neprovidnim. Providni abažur propušta dobar deo svetlosti i dodaje je opštem osvetljenju u sobi odnosno ponaša se kao predmet koji zrači svetlost. Neprovidni abažur koncentriše svetlost na ograničen prostor u sobi i, ukoliko je opšte osvet lje nje slabo, može da izazove sumoran efekat u prostoriji. Boja abažura takodje je veoma značajna. Najsigurnije su varijante: bela, bež, krem i sve pastelne nijanse, a najrizičnije su drečave boje, naročito plava i crvena.
Blesak je posledica konstrasta. Jedna varijanta bleska nastaje kada snažan izvor svetlosti pada na glatku belu površinu, dok je ostali prostor u dubokoj senci. Tada će oči snažno naprežu i, ako ne uravnotežimo jačinu, raspored i količinu rasvete u sobi, osetićemo zamor i glavobolju. Na fenomen bleska treba obratiti pažnju i pri postavljanju slika koje su pod staklom, jer se može desiti da umetničko delo na zidu možemo videti samo pod odredjenim uglom.
Radmila Milosavljević, dipl. ing. arh.
Još uvek nema komentara - sjajna prilika da pokreneš diskusiju.