Novi Zakon o zaštiti potrošača počinje da se primenjuje od ponedeljka 22. septembra 2014. godine, koji je potpuno usklađen sa evropskom potrošačkom regulativom. 

Pročitajte u nastavku neke od novih pravila koje jePolitika istražila i pisala 15. septembra 2014. godine

- Nova zakonska rešenja donose jaču i efikasniju zaštitu potrošača, prvenstveno kod ostvarivanja prava iz ugovora o prodaji. Propisana je, na primer, obaveza trgovca da vrati novac kupcu ukoliko mu ne isporuči robu u ugovorenom roku ili najkasnije u roku od 30 dana ako drugačije nije dogovoreno.

Ovo je od naročitog značaja za potrošače imajući u vidu česte probleme u praksi koji se tiču neisporučivanja kupljene robe (nameštaja, bele tehnike) ili zakasnele isporuke. Ponašanje trgovca suprotno ovoj zakonskoj obavezi je prekršajno sankcionisano – kaže za „Politiku” Vesna Novaković, pomoćnik ministra trgovine, turizma i telekomunikacija za zaštitu potrošača.

Ovde pročitajte 3 načina kako naši trgovci varaju kupce.

Prema njenim rečima - i tržišna inspekcija će imati širi obim ovlašćenja. To konkretno znači da će ubuduće inspektori moći da sankcionišu ponašanja trgovaca, što im još važeći stari zakon nije omogućavao.

U Centru za zaštitu potrošača Srbije kažu da su i očekivanja građana koji im se obraćaju velika i da su oni već počeli da se interesuju o svojim novim pravima. Predsednica ovog udruženja Vera Vida kaže da je važno da se potrošači i dalje obučavaju i stalno podsećaju na to da ih zakon štiti, a da je trgovcima takođe bitno da se pridržavaju novih pravila, jer će na taj način izbeći neprijatnosti i zadržati svoje kupce.

Na sledećoj starni pročitajte još stavki novog zakona.

PageBreak1. Rešenje za 15 dana

Rok za rešavanje reklamacije jeste 15 dana kao opšti rok i 30 dana kao rok za tehniku i nameštaj. Prema odredbama prethodnog zakona taj rok je definisan kao „primeren rok”, a prema novom zakonu je izražen u danima. U praksi se dešavalo da je trgovac koji je prihvatio reklamaciju nekog uređaja do sada mogao da ga drži u servisu sve dok mu ne stigne deo iz inostranstva, na primer, tako da inspekcija praktično nije mogla da reaguje. 

Bez ambalaže

Potrošač će moći da reklamira proizvod bez ambalaže. 

Nemogućnost potrošača da dostavi prodavcu ambalažu robe više ne može biti uslov za rešavanje reklamacije niti razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti. 

Žalite se, besplatno je

Ukidaju se sudske takse za potrošačke sporove do vrednosti od 500.000 dinara.

Kako se žaliti

  • Najpre potrošač ulaže reklamaciju trgovcu i čeka odgovor osam dana;
  • Ukoliko nije zadovoljan odgovorom na reklamaciju kontaktira sa udruženjima za zaštitu potrošača koja daju savet i pokušavaju da pregovorima dođu do pozitivnog rešenja;
  • Kada postoji osnov za prijavu Tržišnoj inspekciji u skladu sa Zakonom o trgovini i Zakonom o zaštiti potrošača, potrošač podnosi prijavu i Tržišnoj inspekciji;
  • U ostvarivanju svojih prava potrošači se mogu obratiti i nadležnima za arbitražu i medijaciju; 
  • Kao krajnja opcija dolazi i sudski postupak.

Popravka, ako potrošač dozvoli

U prvih šest meseci od kupovine roba će moći da se popravlja samo uz izričito odobrenje potrošača. Ukoliko je nezadovoljan, moći će da bira između popravke i zamene nekog proizvoda, a trgovac neće smeti svojevoljno i bez izričitog odobrenja potrošača robu da pošalje u servis. Na primer, ako je potrošač u reklamacionom listu napisao da traži nove patike ili cipele (pod uslovom da je reklamacija prihvaćena) trgovac će morati da mu omogući zamenu za neki drugi par obuće. Ukoliko uradi nešto suprotno zahtevu kupca, tržišna inspekcija će moći da ga kazni.

Trgovci će obavezno voditi „dnevnik”

Trgovci će biti u obavezi da vode posebnu evidenciju o primljenim reklamacijama potrošača koje će sadržati sve neophodne elemente iz kojih će moći da se vidi čitav tok dešavanja.