Svi koji se bave modom, uređenjem enterijera, arhitekturom, filmskom, automobilskom ili industrijom lepote, kao i gastronomijom, ukoliko žele da prate modni diktat u narednih 12 meseci koristiće na svojim proizvodima – tamnoljubičastu boju.

Upravo je to boja koja će, prema odluci instituta „Pantone”, iz Sjedinjenih Država, biti aktuelna u godini koja je tek počela. Za 2018, šampionsko zvanje ponela je boja sa oznakom „18-3838 ultraviolet”, u ton karti ovog instituta.

Izbor je, kao i prethodnih 18 godina, od kada je uvedena ova praksa, obavljen prema tržišnim kretanjima odnosno željama kupaca, ali konačnu reč donela je komisija sačinjena od resornih direktora unutar kompanije. Pre toga mesecima, tačnije od jeseni, pratio se „trag boje” – aktuelni trendovi u brojnim oblastima: od auto-industrije, tekstilne, industrije zabave, građevinarstva, dekorativne kozmetike ali i šira društveno-socijalna kretanja.

PROČITAJTE JOŠ: Ritual sa plamenom sveće protiv briga: svaka boja sveće ima posebno značenje, a evo koju VI treba da zapalite

Britanski „Gardijan” je izabranu boju odmah opisao kao „provokativnu”, kao oličenje individualnost ali i duhovnosti.

Da baš ovo bude boja godine presudno je uticala namera instituta da nas podseti na misterije kosmosa i druge nepoznanice, koje će se, nadaju se, dalje otkrivati u godini pred nama.

Samo dobijanje ovog kolora, kako je pojašnjeno, izuzetno je kompleksno. Da bi se dobila potrebne su dve dijametralno različite nijanse plava i crvena. Ujedno je retka u prirodi pa je dugo vremena, kroz istoriju, bila obavijena misterijom. Ipak, malo ko će ostati ravnodušan na tamnoljubičasto noćno nebo. Zahvaljujući moćnom oku teleskopa NASE, Hablu dobijeni su jedinstveni snimci nebeskih tela; poput „Stubova stvaranja”, jedne od najpoznatijih svemirskih fotografija, na kojoj su zabeleženi stubovi nastali od hladnog molekularnog vodonika, prašine i isparavanja ultraljubičaste svetlosti obližnjih zvezda. Otuda inspiracija za boju godine.

Pročitajte na sledećoj strani koje su boje bile popularne prethodnih godina i koje zvezde obožavaju ovu ljubičastu...

PageBreak

Zbogom trava zelenoj

2017. godina – trava zeleno

2016. godina – rozenkvarc i sereniti (nijanse bledo roze i bebi-plave)

2015. godina – boja vina marsala

2014. godina – svetloljubičasta „blistava orhideja”

2013. godina – zelena

2012. godina – narandžasta

2011. godina – boja kozije krvi

2010. godina – tirkizna

2009. godina – žuta (boja mimoze)

2008. godina – plavi iris

Kroz istoriju ova boja bila je uvek izuzetno cenjena i skupa, jer je naprosto bila retka. Sačuvani su zapisi omiljene engleske kraljice Elizabete Prve iz 16 veka, u kojima je strogo zabranila da bilo ko nosi ljubičasto ukoliko osoba nije bila njen najbliži rođak.

Tek tri veka kasnije, zaslugom jednog, takođe, Britanca, Vilijama Henrija Perkina prvi put je sintetički stvorena ljubičasta. Ovom naučniku je 1856. godine uspelo da u laboratoriji stvori ovu boju i to slučajnim otkrićem, jer se bavio istraživanjem leka za malariju. To je jedan od razloga što ove boje nema na zastavama država koje su u najvećem broju današnji izgled dobile tek krajem 19. veka.

Ova boja je, međutim, punim sjajem zasijala tek u vreme pop kulture sredinom 20 veka. Brojne muzičke ikone poput Prinsa, Dejvida Bouvija, Džimija Hendriksa volele su upravo tamnoljubičastu i posvetili joj stihove ili note, ili su se na sceni pojavljivali u tamnoljubičastim tonovima.

Ljubičasta trakica je simbol borbe protiv raka pankreasa.

Pre šest meseci Američka nacionalna meteorološka služba kao da je nagovestila odluku instituta „Pantone”: na svojim grafikonima za poplavna područja, nastala posle divljanja uragana uvrstili su dve nove linije: tamnoljubičastu nijansu koja predstavlja padavine od 20 do 30 inča (51-76 cm) i svetloljubičastu liniju za označavanje područja kojima preti opasnost od padavina iznad 30 inča.

PROČITAJTE JOŠ: Feng šui protiv nesreće u domu: ove 3 stvari treba da izbacite iz kuće što pre

– U svetu dizajna izabrana boja treba da odražava upravo ono što je danas potrebno čitavom svetu. Zato je i prevagnula odluka da se izabere boja koja inspiriše i podstiče na kreativnost – poručila je Leatris Ajzman, izvršna direktorka „Pantona” za „Njujork tajms”.

Tekst: Andrijana Cvetićanin

Izvor: Politika