Činovnici u jednoj banci uhvaćeni SU da klijentima nude različite kamate pri konverziji stambenih kredita u evro. 

Pojedine banke u Srbiji pokušavaju da izigraju leks specijalis o konverziji stambenih kredita iz švajcaraca u evre, pa se dešava da neke banke klijentima nude ugovore o konverziji sa čak tri različite kamate, iako zakon predviđa da se konverzija vrši po kamatama koje su u ponudi za stambene kredite u evrima važile 31. marta 2019. godine.

Istovremeno, kamate ne smeju da budu više od 3,4 odsto plus šestomesečni euribor za varijabilne, odnosno četiri odsto za fiksne kamatne stope.

Ovo je samo jedan od pokušaja banaka da na konverziji kredita iz švajcaraca u evre izvuku maksimalnu korist za sebe, a na štetu klijenata, odnosno građana koji su se taman bili ponadali da će Zakon o konverziji kredita rešiti sve njihove dužničke muke.

- Nemamo objašnjenje zašto jedna banka klijentima nudi tri različite kamate. Zbog sporne odredbe ugovora koji je banka ponudila klijentu, a koja glasi da banka i klijent potpisivanjem ugovora o konverziji nemaju više međusobnih potraživanja, a što znači da klijent ubuduće ne može da tuži tu banku za troškove obrade kredita, niti za proviziju za osiguranje kredita kod Nacionalne korporacije, slučaj smo prijavili Narodnoj banci Srbije. Međutim, iz NBS smo dobili odgovor da oni ne rade kontrolu sprovođenja zakona po pritužbi, nego po sopstvenom planu. Znači da moramo da čekamo da se NBS seti da proveri ugovore neke banke, a za to vreme klijent nikako ne može da zna koja je kamata bila 31. marta pošto banke to sklone sa sajta - objašnjava Dejan Gavrilović iz udruženja bankarskih klijenata Efektiva.

On objašnjava da banke klijentima nude ugovore o konverziji sa kamatom od 2,7 odsto, pa do maksimalna 3,4 procenta, plus euribor, što pravi razliku u kamatama i do 10 odsto.

- Građani se žale da od banaka uopšte nisu dobili ponudu pisanim putem, kao što predviđa zakon, nego su dobili poziv telefonom da dođu u banku u zakazanom terminu i potpišu ugovor. To je suprotno Zakonu o konverziji jer on predviđa da klijent ima rok od 30 dana od dana prijema ponude da o njoj razmisli i odluči da li je prihvata. Nekim bankama se očigledno žuri, pa traže da klijent odmah potpiše - ističe Gavrilović.

Advokat Jelena Pavlović iz udruženja CHF ističe da klijenti moraju da shvate da su prvi put od 2000. godine u prilici da ne prihvate gotov nacrt ugovora, već da se slobodno izjasne šta žele.

- Mogu da se izjasne da prihvataju konverziju, ali da ne prihvataju odredbe kojima se na bilo šta uslovljavaju ili se njihova prava ograničavaju.

Banke su tražile da zakon definiše da ugovor o konverziji ima snagu poravnanja, što znači da klijent nema pravo na bilo kakva dalja potraživanja, ali to nije ušlo u zakon.

Banke pokušavaju da tako nešto ubace u ugovore. Ljudi ne shvataju da prvi put imaju pravo da se izjasne šta žele, a to banke pokušavaju da iskoriste - ističe Pavlovićeva i dodaje da ako se klijentu ne dopadne kamata koju mu banka ponudi, on posle konverzije kredit može da refinansira kod druge banke.

Kako se banke ponašaju prema klijentima u nekim slučajevima

  • zovu ih telefonom umesto da im pošalju nacrt ugovora
  • zakazuju termin za sastanak u kratkom roku
  • traže da klijent potpiše da posle konverzije nema više potraživanja od banke
  • ista banka nudi klijentima različite kamate

Saveti - šta građani treba da urade pre potpisivanja ugovora o konverziji kredita u švajcarskim francima

  • Ako banke zovu telefonom, da kažu: "Pošaljite mi predlog ugovora".
  • Kad stigne predlog, moraju da se o njemu izjasne u roku od 30 dana.
  • Klijent koji se ne slaže sa predlogom treba o tome pismeno da obavesti banku.
  • Banka je dužna da ispoštuje volju klijenta.
  • Svako kome banka ne izađe u susret može da tuži banku.
  • Svako ko ima bilo kakve dileme trebalo bi da potraži savet advokata.

Tekst: Slavica Tomčić

Izvor: Kurir.rs

Prema saopštenju Tanjuga, koje prenosi B92, "konverzija kredita u švajcarcima odvija se u skladu sa zakonom. Ovu informaciju saopštilo je Udruženje banaka Srbije.

"U ovom trenutku banke sprovode složen postupak kalkulacije novih kreditnih uslova, u skladu sa zakonom, a taj proces, u zavisnosti od broja klijenata, traje različito u pojedinim bankama. Zbog toga su neke banke još prošle nedelje poslale ponude o konverziji, dok će druge to učiniti u narednim danima, a svakako u propisanom roku od 30 dana", navodi se u saopštenju.

Kako je objašnjeno, u ponudi za konverziju kredita indeksiranih u švajcarskim francima, svaka banka će ponuditi kamatu koju bi klijent dobio u toj banci na dan 31. marta ove godine. U slučaju da je na taj dan banka u ponudi imala kredite u evrima sa višom kamatnom stopom, primeniće stopu koju je predvideo Zakon o konverziji, a ona iznosi 3,4 odsto.

Da bi se konverzija sprovela sa što manje gužvi, banke zakazuju termine i predlažu poslovne jedinice u koje klijent može da se javi.

"Ovi termini imaju isključivu namenu da se konverzija obavi efikasno i na način najbolji za klijenta, a nikako se ne mogu tumačiti kao obaveza klijenta da se o ponudi izjasni pre zakonom predvidjenog roka", istaklo je Udruženje banaka.

Zakonom o konverziji stambenih kredita indeksiranih u švajcarskim francima, usvojenim krajem aprila ove ove godine, preostali dug korisicima tih kredita posle obračuna u evrima umanjuje se za 38 odsto. Tim leks specijalisom se rešava problem 15.785 gradjana Srbije koji imaju kredite u švajcarskoj valuti.

Za primenu tog zakona će iz republičkog budžeta biti izdvojeno približno 100 milione evra, a banke će za podršku gradjanima zaduženim u švajcarskim francima izdvojiti oko 130 miliona evra.